9 sposobów na złagodzenie stresu

Stres

Obecna zmora ludzkości. Praktycznie każdy doświadcza go w ciągu życia, miesiąca, tygodnia. Dopada nas w najróżniejszych sytuacjach, czasem w życiu prywatnym, innym w zawodowym. Nie jesteśmy w stanie go wyeliminować, ale są sposoby, aby go załagodzić.

Moje doświadczenia

Może nie wyglądam, ale mocno się stresuje. Wiele nowych sytuacji wywołuje we mnie niepokój, a co za tym idzie, także stres. Nigdy nie sądziłam, że wyrwę się z etatu i zacznę robić coś swojego, bo ograniczał mnie lęk przed nieznanym, przed odpowiedzialnością, przed… STRESEM. I faktycznie wcale go sobie nie oszczędzam mając własną działalność, ale czuję, że trochę zaczynam z nim pogrywać i być może za jakiś czas uda mi się go ograniczyć.

Ale jak to robić? Od czego zacząć? Spytałam Was o to na Instagramie Minimalife i jestem pod wrażeniem Waszych sposobów na radzenie sobie ze stresem. Postanowiłam je wszystkie zebrać w całość i stworzyć listę 9 sposobów na stres. Oddaje ją w Wasze ręce. Kolejność przypadkowa.

9 sposobów na złagodzenie stresu

1.ROZMYŚLAJ

Poznaj pierwszy sposób na stres. Postaraj się przyjrzeć sobie. Czasem obowiązki pochłaniają nas tak bardzo, że przestajemy zważać na to, co nam sygnalizuje ciało i umysł. Poświęć chociaż 5-10 minut dziennie na to, aby porozmyślać. Skup się na tym jak się czujesz.

Zarezerwuj chwilę tylko dla siebie, w spokojnym miejscu. Przyjrzyj się temu, co Cię otacza, jak reagujesz na niektóre sytuacje. Weź głęboki oddech i postaraj się przez chwilę być tu i teraz. Rozmyślaj.

2. RUSZAJ SIĘ

Ruch to zdrowie. Ile razy to słyszałaś? A jak wyglądał Twój poprzedni tydzień pod względem zajęć fizycznych?

Warto wyznaczyć sobie CEL np. 10 000 kroków dziennie. Ułatwieniem w kontroli jest to, że większość telefonów ma wbudowane aplikacje do sprawdzania aktywności fizycznej. Wystarczy wziąć telefon i pójść na długi spacer lub odpalić youtube i znaleźć ulubione ćwiczenia. Nie musisz od razu dawać sobie mega wycisku, ważne, abyś regularnie się ruszała. To jest najczęściej pojawiający się w Waszych odpowiedziach sprawdzony sposób na stres.

3. PLANUJ

Poczucie pewnej miary kontroli daje swobodę i ogranicza stres, dlatego zarządzaj swoim czasem! Bez względu na to czy chodzi o pracę czy o życie prywatne, planowanie pozwala przygotować się a różne ewentualności. Posiadanie planu pozwala Ci na wykonanie najważniejszych spraw w pierwszej kolejności, na przekierowanie pewnych obowiązków, a nawet przesunięcie ich w czasie. Plan jest Twoich rękach, Ty jesteś zarządcą.

MINIMALIFE planner to idealne narzędzie do ograniczania stresu – z powodzeniem wyznaczysz priorytety, zaplanujesz dzień, ustalisz harmonogram, czy skupisz się na tym za co możesz okazać wdzięczność.

4. WYJDŹ Z DOMU

Wiosną szczególnie przekonuję się, że natura może zdziałać cuda i naprawdę wyjątkowo wpływa na ograniczanie stresu. Czerpię siłę i spokój z zapachu bzów, z najróżniejszych odcieni zieleni, nawet ciepły deszcz działa łagodząco.

Nie wahaj się! Nawet jeśli potwornie Ci się nie chce, wyjdź z domu. Przejdź się do parku, do lasu, popatrz na drzewa, kwiaty, posłuchaj ptaków. Pada deszcz? Weź parasol, załóż kalosze, wskocz w kałużę! Pozwól sobie na przeżycie tych momentów.

Natura pomoże Ci nabrać dystansu i inaczej spojrzeć na swoje zmartwienia.

5. JEDZ ZDROWO

Dopada Cię stres, skurcz żołądka, nie masz ochoty, siły ani czasu gotować. Co wtedy? Łapiesz za cokolwiek.. Chwytasz starego batona z szuflady, jesz fastfooda czy tony kanapek. Nawet nie wiesz jak dobrze to znam. Niestety… Kiedy dopada nas stres mamy tendencje do złego jedzenia. Podjadamy, jemy nieregularnie albo… nic nie jemy!

Jak sobie z tym radzić? Muszę Wam się przyznać, że mi osobiście najtrudniej stosować się do tego punktu. Jest mi wstyd i wiem, że muszę nad tym pracować.

Od czego zacząć?

Niezbędny jest plan. Najlepiej dzień wcześniej przemyśl swój jadłospis, część rzeczy przygotuj. Gotuj na kilka dni lub jedz zdrowe przekąski. Dobieraj produkty, po których dobrze się czujesz, a których przygotowanie nie pochłonie zbyt wiele czasu.

Dobre odżywianie zapewnia jasny umysł i łatwiejsze radzenie sobie z problemami. Nie wiesz gdzie szukać pomysłów? Dla mnie ogromną kopalnią przepisów jest Kwestia Smaku, aplikacja z jadłospisami Healthy Plan by Ann, a planowania posiłków i zakupów mogę się uczyć od  Elwiry Jak ona to robi.

6. INSPIRUJ SIĘ – AFIRMACJE I POZYTYWNE CYTATY

Czasem powątpiewam w skuteczność afirmacji. Czy to nie takie puste zapewniać siebie o czymś, czego jeszcze nie ma? Albo czego nie do końca jestem pewna? Ale później myślę, że to taka umiejętność pozytywnego myślenia, pomimo różnych przeciwności. Takie kodowanie się na pozytywy, które warto powtarzać, aby w nie uwierzyć, a finalnie, wprowadzić w życie.

Dlatego warto wypracować swoje afirmacje lub posiłkować się pozytywnymi cytatami innych. Dzięki temu można zmienić sposób myślenia i podejście do stresu.

Przykłady:

  • Dzisiaj spędzę dzień wolny od stresu.
  • Nie przyjmuje się rzeczami, na które nie mam wpływu.
  • Umiem zarządzać swoim czasem i nic mnie nie zaskoczy.

A inspirujące cytaty znajdziesz w plannerach MINIMALIFE.

7. PROWADŹ DZIENNIK

Która z nas nie pisała pamiętnika? Czy dorosłość oznacza porzucenie takich sentymentalnych dzienników? Absolutnie! Po prostu mogą one przybrać inną formę, która pomoże łagodzić stres. Dzięki zapisywaniu swoich przeżyć, odczuć, łatwiej przewidzisz co może sprawić, że się zestresujęsz, że będziesz bardziej rozdrażniona itp.

Możesz prowadzić w plannerze dziennik, w którym zapiszesz np. swoje odczucia z wizyty w ciekawym miesiącu, zapiszesz co dobrego zjadłaś, z kim się spotkałaś. Dodatkowo możesz zapisać, co co Cię danego dnia zainspirowało, poprawiło Ci humor. To świetny plan, aby w ten sposób wykorzystywać miejsce na notatki w MINIMALIFE plannerach.

8. SŁUCHAJ MUZYKI

Włącz swoją ulubioną muzykę i poczuj ją całą sobą. Skup się przez chwilę na dźwiękach, na tonach, postaraj się przynajmniej przez moment o niczym nie myśleć.

Chcesz się przy tym wyciszyć? Zrób kawę, posiedź przy miłych dźwiękach i zafunduj sobie 10 minut spokoju. Potrzebujesz się wyszaleć? Włącz energetyczną muzykę i zacznij tańczyć, biegać! Zobaczysz, że stres od razu się wystraszy takiej energii 😛

9. ROZMAWIAJ Z BLISKIMI

Czasem, aby pokonać stres wystarczy się wygadać, zostać zrozumianą. Jeśli tylko masz taką możliwość podziel się problemem z inną osobą. Być może podsunie jakieś rozwiązanie, zasugeruje wyjście lub po prostu wysłucha. A jeśli nie masz kogoś takiego obok siebie? Mów do siebie na głos. Dyskutuj sama ze sobą, analizuj za i przeciw lub po prostu się wygadaj. To naprawdę pomaga!

A może masz jeszcze jakiś inny sposób na złagodzenie stresu? Co Ci osobiście pomaga? Będzie mi bardzo miło, jeśli napiszesz to w komentarzu.

Ściskam,

Nat.

2 thoughts on “9 sposobów na złagodzenie stresu”

    1. Zdecydowanie! Każda z nas nie raz się z nim boryka, więc warto zacząć od najprostszych rozwiązań :)) Pozdrawiam! :*

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *